Uitstoot skigebieden
Het is afhankelijk van welk skigebied je kiest hoe duurzaam (of juist vervuilend) jouw wintersportvakantie is. We helpen je hieronder met wat informatie,o.a. over de potentiële vervuilers (boosdoeners) in de skigebieden, welk impact zij hebben op het klimaat.
Sneeuwkanonnen
In veel skigebieden helpen de sneeuwkanonnen een handje, als het koud genoeg is. Sneeuwkanonnen maken namelijk een vroegtijdige start van het skiseizoen mogelijk en verlengen het aantal skidagen in een skigebied. Gemiddeld 30% van de sneeuw in skigebieden is kunstsneeuw. Daar is niet alleen stroom, maar ook water voor nodig. Gelukkig verbruikt een sneeuwkanon relatief weinig water en energie. Zo’n moderne sneeuwmachine heeft voor 1 m³ sneeuw ongeveer 1 kilowatt uur (kWh) aan energie nodig. Gemiddeld heb je als wintersporter aan 2 m³ sneeuw genoeg voor een hele dag skiplezier. Het sneeuwkanon verbruikt voor jou dus 2 kWh aan energie. Ter vergelijking: een gemiddelde auto kan met 2kWh ongeveer 10 kilometer rijden en een wasmachine kan daar 2 wasbeurten van draaien.
Sneeuwkanonnen verbruiken dus weinig energie. Bovendien bestaan er al technieken om sneeuwkanonnen op 100% hernieuwbare energie te laten draaien. Dit is onder andere in Paradiski het geval.
Skiliften
Behalve sneeuwkanonnen heb je in elk skigebied ook skiliften nodig. Hoeveel een skilift verbruikt is afhankelijk van bijvoorbeeld het type lift, de grootte en de snelheid. Oostenrijk heeft dit verbruik onderzocht en kwam op zo’n 18 kWh per wintersporter per ritje in een skilift. Dat is dus veel hoger dan een sneeuwkanon.
Maar de impact op het milieu valt mee. Veel skigebieden in de Alpen werken bijvoorbeeld met energie van waterkrachtcentrales, maar ook zonnepanelen of windmolens zijn opties.
Pistebullies
Laten we starten met enkele feiten over deze machines die zorgen dat we elke ochtend kunnen genieten van vers geprepareerde pistes. Het populairste model, de PistenBully 600, wordt aangedreven door een V6-dieselmotor met een officieel minimumverbruik van 19.5L/uur. Het hybride 600e+ model doet het iets zuiniger met 17L/uur. Bij zware belasting, met dito stijgend verbruik, is het aannemelijk dat de tank van 300L net zal volstaan voor één nacht pistepreparatie.
In Oostenrijk verbruiken de pistebullies jaarlijks 30 miljoen liter diesel, aldus Kässbohrer, de fabrikant van de PistenBully. Dat klinkt als een immense hoeveelheid. Maar als je het gaat vergelijken dan zie je dat het meevalt, namelijk: De Belgen verbruiken net zo veel brandstof gedurende 1 dag.